Wednesday 4 May 2011

HOW'S LIFE AS A MOTHER IN LAW?

Daripada Ma'qal bin Yaasar R.A, bahawasanya telah bersabda Rasulullah SAW,"Hati Al Quran ialah Surah Yasin, tidaklah dibaca akan dia oleh seorang lelaki yang sedang mengharapkan ALLAH dan kampung akhirat melainkan diampunkan oleh ALLAH dosanya, dan bacalah surah Yasin kepada mereka yang hampir akan mati dan selepas mati"                                              (HR  Ahmad, Abu Daud dan AnNasaai)

           Suatu pagi suami cikgu melontarkan soalan, "Antara menulis dan membaca, mana yang lebih baik?". Jawapan cikgu,"Membaca agaknya abang". Tapi jawapan seperti yang diutarakan oleh suami cikgu,"Menulis. kerana penulis terpaksa berfikir, berimaginasi, kreatif dan  kritis untuk mempamerkan bahan penulisan yang baik dan bermutu. Manakala membaca masih lagi berkreatif dan berimaginasi kepada bahan dan idea yang telah sedia ada. Berbanding dengan menulis yang memerlukan lebih  luas 'lapangan' kreativiti dan imaginasinya serta melangkaui ruang yang sedia ada. Menonton pula tidak mencabar minda kerana bahannya telah sedia ada untuk ditonton tanpa perlu memaksa minda untuk 'bekerja' kuat. Penulisnya mungkin seorang tetapi pembacanya mungkin  melangkaui 100,000 orang. Di sinilah kehebatan seorang penulis.

           Saja cikgu mengimbau kembali perbualan cikgu suami isteri di suatu pagi untuk memotivasi dan mengingatkan diri cikgu sendiri. Menulis sudah jadi macam suatu terapi pula untuk diri cikgu. Rasa sihat dan puas bila dapat berkongsi banyak 'cerita' kehidupan dengan orang lain. Kali ini cikgu nak berkongsi pula cerita pertanyaan cepu mas atau popular selepas menjadi ibu mertua. Ramai kawan-kawan pensyarah yang mengusik dan menyakat cikgu. Selalunya 'pengantin' yang teruk kena usik, tapi kali ini mak pengantin pula kena usik. "Noraidah, you're so lucky to be a mother in law at this age. Just imagine, all my daughters are still busy with their work and have to postpone their marriage. Wah... by next year you will be a grandma". Selalunya cikgu senyum saja sambil 'geleng-geleng' kepala. "She's still studying and as usual the KPLI students are not allow to get pragnant. Hoping by next year as soon as she finished her course. InsyaALLAH".

           Cuma nak berkongsi bukan untuk berbangga sebenarnya dari masih belajar di UIAM lagi selalu anak cikgu bercerita tentang kawan-kawannya yang banyak 'tercicir' selepas berkahwin. Tidak dapat dinafikan ada yang tinggi prestasinya setelah berumahtangga tetapi bilangannya hanya segelintir sahaja. Bayangkan untuk kursus anak cikgu iaitu English Literature daripada 25 orang cuma tinggal 13 orang sahaja. Kecut rasanya kalau-kalau dia hendak kahwin semasa belajar. Selalu dia berkongsi cerita 'Pak Arab' dan Negro sangat meminati gadis-gadis Melayu dan 'berani mati' mengajak kahwin sambil membayangkan bilangan anak yang akan diperolehi dan mereka akan hidup bahagia dan harmoni di Semenanjung Tanah Arab atau Afrika.

          Tapi cikgu bersyukur kerana mendapat anak yang mendengar kata kerana katanya jika dia cuba 'melawan' cikgu suami isteri ada sahaja dia bertemu dengan ayat-ayat yang meminta anak-anak memuliakan dan  mengutamakan ibubapa. Anak cikgu selalu berkongsi cerita kehidupannya sebagai mahasiswi yang mengharungi zaman remajanya di UIAM'. Pesanan cikgu melalui sms, "Kak, ingat solat,  ngaji, zikir, selawat, jaga akhlak/maruah harga diri yang tiada galang gantinya, jaga nama baik makayah, fokus pada belajar. Takdirnya ada yang 'berminat' selepas mak dapat tengok degree akak baru kita bincang dengan lebih terperinci dan mendalam. Apa-apa pun sebagai wanita kita perlu ada kerjaya untuk kemaslahatan ummah,diri dan keluarga. Tapi setakat ini mak tak nak fikir lagi pasal menerima menantu ya." Tegas ayat cikgu sehinggakan anak-anak selalu mengatakan mereka 'susah' nak 'baca' cikgu. 

           Tetapi sebenarnya ada juga beberapa orang kenalan yang dikenalpasti bagus untuk dijadikan 'anak menantu' berdasarkan kajian terperinci cikgu terhadap pegangan agama, latar belakang  dan keluarga mereka. Tetapi bila sahaja anak cikgu habis belajar, menantu cikgu secara 'hikmah' datang ke rumah menyatakan 'hasrat' secara jujur. Walaubagaimana pun cikgu minta 'dia' untuk balik dan buat solat istikhorah dan hajat dahulu sebab kami pun ada kekurangan diri dan perlukan sedikit masa untuk 'mencari' jawapan. Tapi memang rasa serba salah bila teringatkan hadis Rasulullah SAW yang antara lainnya mengingatkan para ibubapa,"Jika telah datang peminangan daripada orang yang beragama, baik akhlaknya tetapi ditolak, tunggulah 'fitnah' selepas itu. Kami pula yang rasa serba salah dan cikgu suami isteri dan anak gadis  cikgu melakukan keperluan solat istikhorah, hajat dan berdoa untuk memohon 'petunjuk' disamping membuat analisis daripada pelbagai faktor dan sudut. 

        Cikgu tidak mahu menjadi orang yang mengutamakan ' assabiyah' kerana melalui pengalaman diri, keluarga dan klien pelbagai dugaan dan ujian akan diturunkan oleh ALLAH SWT. Terimalah seseorang berdasarkan pegangan agamanya, akhlak, keturunan dan lain-lain yang menjadi asas utama walaupun dari sudut mana sahaja di Malaysia ini. Sekuruang-kurangnya sekufu , 'kurang' spesifikasi 'silang budaya' dan boleh menerima anak cikgu seadanya kerana 'dia' pun masih banyak kelemahan yang perlu diperbaiki serta dipimpin untuk menjadi isteri dan ibu yang solehah. Terimalah seadanya dan perbaikilah kekurangan dari masa ke semasa dan bergerak menuju 'kesempurnaan kendiri' dengan mengutamakan iman dan taqwa.

           Jadi untuk menjawab soalan rakan pensyarah,"How's life as a mother in law?". Jawapan cikgu," As usual and thank God because I obtained another son.. I treat him as though he is my own son .Alhamdulillah.". "Yes Noraidah, you're very lucky", ujarnya. "I think this is the power of doa", cikgu menghuraikan dengan lebih lanjut. Rahsianya setiap kali solat, cikgu doakan agar anak-anak menjadi anak-anak yang soleh/solehah dan dikurniakan dengan menantu-menantu yang soleh/solehah agar kami semua sentiasa dalam Rahmat dan Kasih Sayang ILLAHI. Menumpang kasih sayang mereka di hari tua kami  dan mendoakan kesejahteraan kami di alam barzah dan akhirat kelak. amin

No comments:

Post a Comment