Saturday 7 May 2011

"Happy Ending" In Life

Bila membaca bahan-bahan dihantar oleh rakan-rakan fb selalunya cikgu akan mengambil bahan-bahan yang 'terkesan ' dihati yang bertujuan untuk mendidik diri dan hati sebab dalam usia yang begini yang bakal menjadi warga emas terasa perjalanan menuju  ILAHI sudah semakin dekat dan hampir. Tidak mahu terleka dan terlena pada duniawi walaupun terasa 'kelazatan' duniawi ini. Cikgu teringat nasihat seorang ustaz,  'Dunia adalah jambatan ke ahirat. Bukan 50-50 iaitu 50 dunia - 50 akhirat.' Segala apa yang cikgu paparkan dalam blog ini adalah untuk kenangan hidup cikgu dan mungkin boleh menjadi pengajaran kepada yang lain.

Dalam wacana ini cikgu berkongsi dengan anakda Silti Illani Hj Shahbudin.  Siti Illani ini prihatin orangnya, ada jiwa agama dan tawadhuk orangnya. Cikgu 'membacanya' melalui penulisannya walaupun tidak pernah berjumpa dengannya..

"Daripada Abu Hurairah dia telah berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: Berdoalah kepada ALLAH dan kamu yakin dia akan dimustajabkan dan ketahuilah ALLAH tidak akan menunaikan doa daripada hati yang lalai."                           - Riwayat Al Tirmizi

Tanda-tanda hidup diakhiri dengan 'happy ending'- husn al khatimah

1. Diakhiri dengan lafaz shahadah - Daripada Muaz r.a., bersabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Sesiapa yang pada akhir kalimatnya mengucapkan la ilaha illallah maka dia dimasukkan ke dalam syurga." (Riwayat Abu Daud dan Al-Hakim)  
 2. Dahinya berkeringat - Ini berdasarkan hadis daripada Buraidah Ibn al-Khasib berkata: "Allahuakbar, sungguh aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda (maksudnya): Mati seorang mukmin adalah dengan berkeringat dahinya." (Riwayat Ahmad, Al-Nasai, Al-Tarmizi, Ibn Majah dll)  
 3. Mati pada hari Jumaat atau malam Jumaat - Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah saw yang bermaksud "Tidaklah seorang muslim yang wafat pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat kecuali pasti Allah swt menghindarkannya daripada seksa kubur." (Riwayat Ahmad)  
 4. Mati dalam keadaan melakukan ibadah - seperti mati ketika dalam solat, puasa, umrah, haji atau berjihad.
 5. Pujian daripada orang Islam terhadap si mati   Bagaimana kita mengakhiri hayat kita adalah penting, tetapi jauh lebih penting lagi adakah kita sudah bersiap sedia menghadapinya? Tepuk dada tanya iman :)   sumber: Solusi 29 (Mencipta Syurga Rumah Tangga)

Thursday at 8:40pm ·  ·  ·  · 

  • Fura Batrisya likes this.

    • Siti Illani Hj Shahbudin 
      APe pendapat bonda ea ttg hamba2 Allah yg 'bakal di jemput' sbb sakit cthnya, di minggu terakhirnya dia tibe2 sihat dan ceria seolah2 x sakit lg sedangkan sblm tu kondisi dia agak kritikal spt dekat sgt da waktunya...adakah 'suatu petanda' dari-Nya juga buat si hamba? Sekadar mencetus muhasabah...kebetulan sedang melalui keadaan itu dgn makcik yg sdg sakit skrg... (sbb saya tgk kebanyakkan anak2 bonda yg comment sume panggil bonda :))

      Thursday at 9:17pm ·  ·  2 people

    • Noraidah Yaakub 
      Anakda Siti Illani, tak apa anakda boleh panggil bonda ya :) Mungkin mrk panggil bonda sbb rasa dekat di hati...Sebenarnya mmg ramai juga yang bonda jumpa dalam keadaan yang sedemikian. Contohnya Allahyarham datuk dan ibu bonda. Mereka ni antara insan yang berpegang teguh kpd agama dalam kehidupan seharian bonda saksikan. Rasanya petanda yang baik tu untuk berbaik sangka sbb ada doa mereka yang mustajab yang mohon kpd ALLAH SWT agar dapat merasai ni'mat kasihsayang anak-anak sebelum pergi buat selama-lamanya bertemu penciptanya.

      Thursday at 9:47pm · 

    • Noraidah Yaakub 
      Allahyarham datuk bonda ini bekas guru besar/ pengerusi masjid dan sgt amanah dalam pengurusan kewangan bonda lihat. Beliau juga sgt memuliakan tetamu. Nasihatnya kpd kami semasa hayatnya , "Jangan salah guna kuasa dan wang. Gunakan wang kita sendiri jika mampu. Jangan salahguna wang masjid" Allahyarham mempunyai anak lelaki (bapa saudara bonda) yang meninggal muda kerana sakit dalam usia muda. Bonda ingat sebelum jenazah dikafankan perkataan terakhir utk Allahyaham anaknya,"Pergilah dulu mengadap ILLAHI, ayah akan mengikut kemudian,". Kali pertama bonda tengok dia mengalirkan air mata. SubhanALLAH tenang betul dia pada masa itu mungkin sbb dia teringat mimpi Allayarham bapa saudara bonda ni pernah bercerita sebelum dia koma selepas pembedahan iatu bermimpi berjumpa dengan Baginda RASULULLAH SAW yang sangat cantik dan bercahaya. Moga ALLAH menempatkan mereka bersama-sama org yang soleh.amin

      Thursday at 10:11pm · 

    • Siti Illani Hj Shahbudin 
      Ameen..subhanaLlah...saya juga bersangka baik moga2 ALlah bagi nikmat utk berkasih sayang kesekian kalinya buat makcik saya sblm janji dia tiba...syukur sbb terase ALlah dengar juga doa dari insan kerdil mcm saya ni bonda...kebetulan barangkali...ape pun alhamduliLlah..saya tetap doakan pengakhiran yg trbaik utk makcik saya tu...samada nikmat sembuh dari sakit itu dan istiqamah dlm taat pada ALlah atau kembali dalam keadaan jiwanya di ampuni dan di redhai ALlah...moga yg terbaik buatnya, ameen~ syukron bonda ats perkongsian nie :)

      Thursday at 10:41pm ·  ·  1 person

    • Noraidah Yaakub Ameen. terima kasih anakda.
      Thursday at 11:33pm · 

No comments:

Post a Comment