Friday 24 June 2011

MENCARI PERSAMAAN, MENGHARGAI PERBEZAAN

"Ya ALLAH,Ya Tuhanku , sesungguhnya hari ini ialah kejadian yang baru, bukakanlah kepadaku pintu ketaatan kepada-Mu, sudahkanlah ia dengan keampunan dan keredhaan daripada-Mu, kurniakanlah aku padanya kebaikan yang Engkau makbulkan dan gandakanlah ia untukku  . Seandainya daku melakukan kejahatan padanya maka ampunkanlah aku . Sesungguhnya Engkau  Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani, juga Maha Penyayang dan Maha Mulia".
-Doa Nabi Ibrahim. Ihya' 'Ulum al-Din, Tabaqat al-Syafi'i al Kubra)

       Petang ini cikgu dan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP)  IPG Kampus Perempuan Melayu akan bertolak ke pantai timur dengan beberapa misi untuk mencari kekuatan-kekuatan JPP di IPG Pantai Timur  sebagai 'bench mark' kami. Bersama-sama dengan para guru pelatih ini sebenarnya menjadikan cikgu merasakan menjadi  'muda ' kembali. Tentu banyak pengalaman tersurat dan tersirat yang boleh dikongsikan bersama nanti. Para pemimpin muda ini banyak memberi komitmen dalam kesibukan mereka menimba ilmu, kemahiran dan pengalaman di IPG. Sudah tentu pengalaman bersama mereka menjadikan pengalaman cikgu di maktab dulu sentiasa 'mekar' di  'taman hati' cikgu. Kalau boleh untuk lawatan 'bench mark' HEP dan JPP ke IPG di Sabah dan Serawak nanti banyak yang kita boleh berkongsi untuk menjadikan JPP di IPG kita berada di aras yang setanding dengan IPG yang lain dan mampu melahirkan pemimpin yang berkualiti.


 Program "Kembara di hutan" antara aktiviti yang mengasyikkan untuk menikmati ketenangan dan kedamaian alam rimba  ciptaan ILLAHI bersama-sama  para peserta  kursus

             Dalam persiapan ini , cikgu masih teringat lagi perbualan dengan anak 'bujang' cikgu petang semalam. Setiap kali dia pulang dari kerja , cikgu akan bertanyakan soalan yang sama, " Angah, apa cerita di tempat kerja hari ini?". Tanpa jemu menjawab soalan yang sama setiap hari,  dia  selalunya akan menjawab,"Ok, hari ini mak. Macam biasa sahaja. Tak ada masalah yang berat-berat." Cikgu cuba mengambil hatinya bila dalam beberapa siri perbincangan kami tempuh hari cikgu cuma merasionalkannya dan memberi justifikasi kepadanya apabila memujuknya untuk tidak meneruskan 'hasrat'nya untuk bekerja di Timur Tengah. "Tak apa angah, mak ayah rasa pendapatan angah di sini lebih daripada mencukup berbanding dengan jurutera yang lain sedangkan angah cuma seorang pemegang diploma kejuruteraan. Bekerja di Timur Tengah bukan mudah walaupun mereka menawarkan gaji  lima angka. Biar angah bekerja di hadapan mata  untuk memudahkan mak pantau dan tengok kebajikan dan keperluan angah. Lagi pun semasa mak tunaikan fardu haji dulu, mak teringat seorang wanita Indonesia yang bekerja sebagai pembantu rumah berkongsi 'masalah'nya dengan mak smentara kami menunggu masuknya waktu isya'. Dia menceritakan bagaimana tertekan dan stressnya bekerja dengan keluarga Arab di sana memandangkan memang mereka membayar dengan pendapatan yang tinggi tetapi mereka inginkan pulangan perkhidmatan pengurusan rumah dan keluarganya yang di luar daripada 'kemampuan' kita. Angah bayangkan tidur 2 jam sahaja sehari. Lagilah mak risau bila angah kata kerja secara berterusan 3 bulan tanpa cuti dan boleh cuti 2 bulan untuk balik  bercuti di Malaysia. Bukan mudah tu angah dalam usia muda angah sebegini. Kita memerlukan keseimbangan untuk segala-galanya angah. Oklah apa yang ada di sini. 'Hujan emas di negari orang, hujan batu di negeri sendiri.. Baik lagi di tempat kita sendiri angah." 

       Cikgu meneruskan lagi, "Janji angah nak buat ijazah secara luar kampus perlu diuruskan dan pastikan sasarannya tercapai. Angah janji itu hadiah untuk mak dan ayah dan minat angah yang mendalam dalam bidang kejuruteraan. Sekarang ini sepatutnya angah belajar bukan bekerja bila angah menolak untuk buat ijazah di Utem dengan alasan bidang angah memerlukan  'pengalaman di lapangan'. Sementara ada peluang angah nak terus dapatkan pekerjaan dan menimba sebanyak pengalaman yang diperlukan. Puaslah mak cuba dapatkan  konsultasi untuk dapatkan kepastian tentang keputusan angah tu, buat istikorah dan hajat khas untuk angah. Tetapi ramai pula rakan-rakan pensyarah mak yang menyokong tindakan angah dan berkongsi beberapa 'cerita' dengan mak". Pening juga kepala nak rasionalkan anak-anak lelaki ni. Nak berbincang dengan mereka perlukan hujah yang bernas yang dapat mematikan hujahnya. Tapi pada kebiasaannya kami mengambil jalan tengah supaya kedua-dua pihak menang. Atau pun 'win-win  situation. 

      Begitulah selalunya cikgu suami isteri dan anak-anak dalam pengurusan keluarga iaitu berbincang dari masa ke semasa dan  dari hati ke hati sebelum 'bermuafakat' dengan keputusan yang diambil bersama. Ini sangat penting supaya  kami dapat menghadapi setiap isu dan situasi bersama tanpa menyalahkan diantara satu dengan yang lain. Jika ada isu yang timbul diluar jangkaan , kami akan menyelesaikan bersama-sama dengan hati yang terbuka. Dalam ujian inventori, 'nature' kami adalah sebagai ibu bapa 'pelindung' dan kami  memastikan anak-anak membuat keputusan yang tepat dan terbaik untuk diri dan keluarga . Selalujuga cikgu berbisik dengan suami, "Abang , ini baru isu pelajaran dan kerjaya. Belum lagi isu memilih pasangan hidup. Moga ALLAH SWT memudahkan semua pengurusan kehidupan kita, anak-anak dan kehidupan kita bersama, ameen". Senyum suami cikgu mendengar kata-kata cikgu,"Nor lah nanti kena  banyak beri kefahaman, kemahiran pemilihan dan tips tindakan yang bijak kepada anak-anak. Abang percaya Nor mampu tu."

       "Moral of the story" kali ini, bayangkan anak-anak yang lahir dari rahim seorang ibu pun mempunyai cita-cita dan 'hasrat' yang berbeza dan berlainan dengan ibunya sendiri. Memang kita semua unik dan tak sama cara kita berfikir dan membuat keputusan. Hargailah perbezaan pandangan, pendapat dan kemahiran  membuat keputusan di dalam hidup dengan mencari titk persamaan dan menghargai perbezaan di antara kita. Banyak isu dan permasalahan di dalam hidup ini dapat kita selesaikan secara harmoni dan bijaksana tanpa masing-masing perlu berbalah dan meninggikan 'suara' dan nak 'menang'. Akhirnya kembalikan semua keputusan yang dibuat bersama kepada ILLAHI dan mohon kemudahan dan keredaan serta keberkatanNya .

Selawat Tibb (Penyembuh Penyakit)

"Ya Allah, berikanlah restu,keberkatan dan kesejahteraan kepada  junjungan kami , iaitu Nabi Muhammad ."

"Yang menjadi ubat hati dan penawarnya."

"Yang dapat menyihatkan dan menyembuhkan badan"

"Juga merupakan cahaya dan sinar penglihatan"

"Juga menyihatkan dan mencerdaskan akal"

Begitu juga semoga Engkau berikan kepada keluaraga dan sahabat Baginda"

2 comments:

  1. lain penulisan pensyarah ni yer ..gurau je

    ReplyDelete
  2. Yusuf, terima kasih.. Apa yang lain tu ya..:)Saya baru balik dari 'kembara' kami di Kelantan dan Trengganu.. Di Trengganu dapat jumpa Adziah.. Dia masih seperti 30 tahun yang lepas, muda dan peramah..ALHAMDULILLAH.. Banyak yang kami bualkan kisah sahabat-sahabat kita..Hilang rasa rindu..Bahagia dapat mengimbau kembali kisah-kisah di maktab ..

    ReplyDelete