Saturday 4 June 2011

THE LAW OF ATTRACTION

"Sesiapa yang sukar menunaikan hajatnya, hendaklah ia memperbanyakkan selawat ke atasku. Sebab ia melapangkan kebimbangan, kedukaan, kesusahan, memperbanyakkan rezeki serta menunaikan hajat."- Riwayat Al Sayuti    
                                                                     
The law of attraction makes us happy, grateful and feel the togetherness. ALHAMDULILLAH, thanks for  the 'gift'

          ALHAMDULILLAH, dipermudahkan ALLAH SWT untuk mencatat sedikit pengalaman pada pagi ini sebelum melangkah keluar untuk memenuhi beberapa jemputan undangan walimah. Kesibukan menguruskan kehidupan berkeluarga dan kerjaya membataskan banyak urusan penulisan ini. Tetapi yang membangkitkan motivasi untuk menulis ini apabila selepas memberi ceramah ada 'audience' yang memintakan pengalaman yang dilalui dikongsikan dalam bentuk penulisan dan dapat diterbitkan. Begitu juga apabila membentangkan 'kajian kes', banyak kes-kes yang menarik yang boleh dibukukan untuk panduan bagi membuat langkah-langkah pencegahan dan pengukuhan cikgu rasa. Jadi terpanggil juga nak kongsi "The Law of Attraction' untuk hidangan para pembaca cikgu. Menarik  juga tajuk ini dalam kehidupan kita sebenarnya apabila kita berinteraksi dan bersosialisasi dalam urusan seharian.

      "Kenapa kita cepat saja tertarik dengan seseorang walaupun kadangkala baru sahaja kita mengenalinya?", tanya suami cikgu kepada anak-anak semasa kami sama-sama bersarapan pagi. "Pernah dengar 'The law of attraction?'- iaitu 'hukum tarikan'  di mana kita akan tertarik kepada seseorang yang mempunyai nilai, pegangan dan fahaman yang sama dengan kita. Maksudnya kalau dia seorang yang positif dan kita juga positif akan menyebabkan kita cepat tertarik padanya", hurai suami cikgu dengan lebih lanjut. Terus dia mengeluarkan buku "The Law Of Attraction" dari rak buku di bilik bacaan kami. "Orang yang positif akan menarik insan yang positif juga. Malahan dalan Islam perkara ini telah lama diberi penekanan oleh baginda Rasulullah SAW supaya kita sentiasa positif, berbaik sangka. menghiasi diri dengan sifat-sifat mahmudah, menjauhi daripada sifat-sifat mazmumah dan berdoa untuk diri, ibu bapa dan ummah. Jadi kenalah banyak-banyak berdoa dengan menggunakan kekuatan 'unconcious mind' pula", panjang lebar 'ceramahnya' pada pagi ini. Melopong sikembar, 'Atiqah memahami tapi masing-masing mendengar dengan takjub. Cuma cikgu risau kalau aras perbincangan kami agak tinggi dan sukar mereka fahami.

        "Abang, make it simple and simplify for them," cikgu meminta suami cikgu memudahkan mereka. Suami cikgu meneruskan, "Ok, be positive  and you will meet the positive people in your life. Remember walk your talk,".  'Kalau jumpa orang yang negatif pula macamana?", tanya sikembar 'Aqilah inginkan kepastian. "Tak apa, anggap pula ianya pengalaman kehidupan, yang baik jadikan tauladan dan yang tidak baik jadikan sempadan. Jangan pula kita pula jadi negatif, sekurang-kurangnya kita tahu ada macam-macam pendapat, ragam dan pandangan manusia ini. Ingat, 'the more you give, the more you will get'. Kita akan tuai apa yang kita tanam ya," pesanan suami cikgu dengan selanjutnya..

           Teringat cikgu kepada bahan bacaan yang cikgu baca daripada  The American Psychologist :
Some believe that the secret of life is buried in the power of the Law of Attraction. There are plenty of resources to help you tap into this hidden power to attract the love of your life. From Oprah’s Living the Law of Attraction Web site to a new iPhone/iPad application called “The Soul Mate Within,” you can see others’ stories and learn how to apply the Law of Attraction.
So if the basic principle is that “like attracts like,” then why do we attract the wrong kind of people? The Law of Attraction doesn’t come with a full symphony orchestra that will erupt with lovely music when you find that special someone or a new best friend"

            Pengalaman seharian yang kita lalui, kita akan rasai serasinya kita dengan seseorang dan seolah-olah ada titik pertemuan dengannya sehingga menyebabkan lama dan berjam-jam kita berbual tanpa menyedari pergerakan masa yang berlalu. Ianya berlaku bila ada 'hukum tarikan' tadi. Dalam pengalaman kehidupan ini, cikgu bersyukur dapat mengenali ramai sahabat hingga menyebabkan kami rapat, saling hormat menghormati, jujur dan berkongsi banyak pengalaman yang 'indah-indah' bersama. Jarang kami membicarakan keburukan sahabat yang positif ini kerana menghormati nilai sebuah 'persahabatan'. Walaupun ada ketikanya kami saling ingat-mengingat jika ada sebarang kesilapan dan tingkahlaku yang kurang manis serta bualbicara yang menyakitkan maka buatlah teguran untuk kami kenalpasti kelemahan dan seterusnya memperbaikinya. Ada juga antara mereka adalah audience yang pernah mengikuti 'ceramah' cikgu dan 'hukum tarikan' ini menyebabkan hubungan kami bertambah rapat. Memang banyak persamaan nilai, pandangan dan kefahaman dan ada titik pertemuan seperti yang disarankan oleh Carl Rogers. 

           Pesanan suami cikgu, "Dalam Hukum Tarikan ini, kita perlu banyak membuat refleksi diri, memperbetulkan niat , jujur, menjalankan apa yang kita perkatakan dan yang paling  penting beramal mengikut tuntutan agama. Islam telah lama membicarakan isu ini. Orang barat ,keistimewaan mereka adalah apabila mereka suka mengkaji kebenaran sesuatu hipotesis sebelum menjadikannya teori. Kita orang Islam amat lemah dalam bidang ini." Cikgu suka juga mengusik suami cikgu,"Ok abang ya, boleh buat PhD dalam bidang ini. Satu kajian yang menarik, tapi tulah takut pula masa dengan abang dan anak-anak terbatas pula. Tak apa abang, seperti kata Maslow- "Self Actualization"  iaitu kehendak dan cita-cita seseorang berbeza-beza. Duduk bersembang dengan abang lebih memberi makna dalam meneroka kehidupan yang singkat ini. Terima kasih abang memberi wacana dalam 'universiti rumahtangga'. Teringat cikgu kegemaran kami suami isteri dan anak-anak 'menjelajah' dengan perbicaraan yang tidak pernah selesai isunya diiringi bacaan Al Quraan, zikir, selawat dan nyanyian nasyid sepanjang 'kembara'  perjalanan kehidupan kami dengan keberkesanan "The Law Of Attraction".

" Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur atas ni'mat Mu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai, dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhnya aku daripada orang Islam (yang tunduk dan patuh kepadaMu" ameen- al Ahqaf:15




1 comment:

  1. salam cikgu,

    bagaimana hendak berubah menjadi yang positif?
    setelah bermacam-macam pengalaman hidup yang saya tempuhi, saya jadi pesimis, anti dan prejudis dengan orang lain dan kehidupan

    ReplyDelete