Saturday 16 July 2011

"Self Esteem" Vs " Perception"


"Mereka yang sentiasa beristighfar, nescaya ALLAH melapangkannya daripada kekusutan, melepaskan daripada kesempitan dan memberinya rezeki daripada sumber yang tidak disangka-sangka"
-Riwayar Abu Daud

               Kita telah tiba di pertengahan bulan Sya'aban dan menghampiri menyambut Ramadhan yang penuh keberkatan. Angin Ramadhan telah dapat cikgu rasai menghampiri menusuk di sanubari dan terasa keriangan dan persiapan untuk menghadapinya dengan penuh keimanan. Kedatangan Ramadhan mengimbau banyak pengalaman di zaman alam  kanak-kanak, remaja, perkahwinan dan sehingga kini. Lekatan pengalaman dengan mereka yang tersayang seperti Allahyarham ibu, pakwa, makwa, bapa mertua dan saudara mara yang telah pergi meninggalkan cikgu menyebabkan kesegaran jiwa raga bahagia dengan 'kehidupan terdahulu' bersama mereka menyemarakkan 'dalaman' cikgu untuk terus menongkah kehidupan yang sementara ini dengan penuh makna. Walaupun di sudut kecil hati cikgu masih terasa kesedihan kehilangan mereka ini. Moga ALLAH SWT terus mengurniakan kita dengan kesihatan yang baik , taufik dan hidayahNya serta rahmat dan kasih sayangNya untuk kita menghayati Ramadhan yang bakal menjelang tiba. Menempatkan seluruh roh kaum muslimin dan muslimat di taman-taman syurga, ameen

                  Teringat cikgu kepada perbualan cikgu dengan beberapa orang rakan pensyarah yang sangat  menjaga penampilan diri. "Kak Noraidah, jom kita pergi daftar di Slim World..", teguran seorang sahabat di JHEP semasa cikgu menanda kedatangan pada suatu pagi .Secara spontan cikgu melihat diri cikgu pagi itu dari atas ke bawah dan tersenyum.."Rasa kak lah, setakat ini ISO kak adalah suami kak.. Kalau dia tak menegur, itu petanda maintainlah badan kak ni. Tapi ulasannya yang terakhir -badan masih maintain macam 'anak dara', ALHAMDULILLAH, ok lah ni..Kenyataan dan persepsi dari orang lain tak masuk pun dalam kepala kak ni dan tak memberi kesan pun." Cikgu memberi respon kepada rakan tersebut sambil mengusiknya. Sebenarnya dalam kepala cikgu masa tu sempat juga berfikir . Kalau RM 5000 ke Slim World, baiklah cikgu meraikan suami dan anak-anak cikgu dgn 'vacation' atau 'makan sekeluarga' atau hadiah peribadi untuk mereka. Memang itu kegemaran cikgu suami isteri selama ini. Untuk menantu cikgu semasa majlis walimah hari itu pun banyak hadiah istimewa seperti Al Quran, Kitab-kitab Hadith Sahih yang kami hadiahkan untuknya sebagai bahan istimewa dan bacaan untuk 'santapan' rohani mereka suami isteri sebagai persediaan memimpin sebuah rumahtangga yang menjadi elemen sangat penting dalam Islam .

.

Mentelaah kitab bersama-sama keluarga untuk meningkatkan ilmu, amalan , ketaqwaan dan keimanan

Sempat berposing mengusik suami 'namanya serasi' dengan nama Kg Hj Sulaiman. :)

            Sebenarnya semasa awal perkahwinan lagi dan dalam perbincangan kami , ada juga suami cikgu menyatakan agar 'menjaga' badan memandangkan beliau pun bukan seorang yang bersaiz besar, maka kalau boleh cikgu perlu maintain saiz badan untuk menunjukkan 'sepadannya' kami dari aspek fizikal. Itu belum lagi   ditambah dengan perbincangan untuk kukuhkan rohani, intelek dan emosi kami bersama.  Apa yang lebih penting dari aspek penjagaan fizikal adalah untuk sentiasa menjaga kebersihan, kesihatan, penampilan dan kecergasan diri untuk menjalankan banyak tugas, amanah dan tanggungjawab sebagai seorang isteri, ibu dan wanita bekerjaya. Apa-apa pun sebenarnya cikgu ni agak kuat makan terutamanya nasi sebagai makanan asasi tetapi dikurniakan Illahi dengan berat badan yang terkawal , mungkin agaknya faktor genetik ni.(belum  buat kajian terperinci lagi)

           Ada juga cikgu mendapat beberapa kes dan  isu daripada klien dan rakan-rakan tentang pasangan mereka yang terlalu kurus atau  terlebih  'sihat' ni. Selalunya cikgu akan rasionalkan klien dan rakan-rakan dengan menyatakan 'tak apa asalkan sihat' tapi di masa yang sama mensihatkan mereka cubalah berinteraksi untuk menasihat dan membantu pasangan bagaimana untuk mendapat berat badan yang ideal dan terkawal kerana sesuatu yang 'terlebih'/ekstrem ini akan mengundang penyakit. Banyak kaedah yang tidak memerlukan perbelanjaan yang banyak sebenarnya. Apa pun cuma cikgu nak menyentuh ialah bagaimana  'self esteem' memainkan peranan yang penting untuk kita melihat 'ke dalam ' diri kita sendiri. Walaupun mungkin kita rasa 'self esteem' kita rendah kerana saiz badan kita tetapi sebenarnya jika kita boleh menerima diri kita seadanya tanpa syarat akan menyebabkan kita menjadi orang sentiasa 'berlapang dada' dan bahagia. Jika ada terasa kekurangan diri kita dari segi fizikal yang perlu diperbaiki dari masa ke semasa, kita rancanglah strategi dan langkah yang berkesan untuk mengatasinya. 

            Adakah persepsi orang lain penting? Ada ketikanya perlu untuk kita mendapat pandangan dari luar diri kita untuk memperbaiki kekurangan diri. Melihat diri sendiri daripada 'kacamata' orang lain. Walau bagaimanapun janganlah pula 'pandangan luar' ini menyebabkan kita rasa tertekan dan 'susah hati' hingga menyebabkan rendahnya ' self esteem' kita kerana ianya bukanlah elemen yang penting. Jika kita lebih 'mengenali' diri kita sendiri pandangan pihak luar bukanlah faktor yang sangat dominan. Ianya cuma boleh menjadi aspek sampingan sahaja. Tetapi cikgu ni memang tak berapa ambil pusing pun 'kata-kata' orang atau persepsi orang lain kerana bagi cikgu manusia 'berhak' membuat persepsi mereka terhadap orang lain berdasarkan pengamatan , pengalaman hidup, gaya berfikir, keimanan dalam dirinya dan persepsinya tentang pandangan hidup yang sementara ini. Cuma ianya 'hak keistimewaan' masing-masing sahaja yang berada di luar kawalan kita. Apa-apa pun pada setiap pagi apabila memakai tudung di kepala sebelum melangkah keluar rumah, cikgu selalu ingatkan diri dan memasang niat membuatkan kerana ALLAH SWT dan sedaya upaya elakkan 'tabaruj'. Takut dengan peristiwa israk mikraj di mana Rasulullah SAW melihat bagaimana ramainya wanita yang memakan diri sendiri kerana mempamerkan kecantikan diri kepada lelaki yang ajnabi. Satu cabaran untuk wanita bekerjaya. 

           Sebagai rumusannya, janganlah  kita risau sangat tentang saiz badan diri kita ni. Banyak lagi perkara-perkara penting dan berat berkenaan ummah yang kita perlu fikirkan dan mencari resolusinya. Asalkan berat badan kita masih berada pada peringkat ideal dengan ketinggian kita, kita sihat, kita cergas, kita masih mampu menjalankan tugasan dengan cekap, jauh daripada penyakit-penyakit bahaya ( ibu dan bapa saudara cikgu meninggal asbab sakit cancer. Doktor yang mendianogsis ujian penyakit cikgu dulu pernah membuat jangkaan  bila cikgu diuji dengan suatu  penyakit berat oleh ALLAH SWT. ALHAMDULILLAH akhirnya cikgu berjaya melepasinya dengan rahsia rawatan dan amalan sendiri) itu petanda kita masih diberi peluang untuk bernafas dan menikmati hidup oleh ALLAH SWT untuk sementara waktu lagi. Rebutlah peluang ini dengan sebaik-baiknya.

          Semalam sewaktu maghrib, sempena nisfu syaaban, kami berkumpul sekeluarga membaca yasin dan suami cikgu mengakhiri dengan doa ini:

          "Ya Allah Ya Tuhan yang membangkitkan dan tidaklah ada seorang pun yang membangkitkan Dia. Ya Tuhan yang memiliki kebesaran dan Maha Mulia. Tuhan  yang Maha Pemurah dan Pemberi Nikmat. Tidak ada Tuhan yang lain,melainkan Engkau yang menolong orang-orang yang memohon pertolongan dan Maha Pelindung orang-orang yang memohon perlindungan dan Tuhan yang memberi keamanan dan sekalian yang menakutkan.
            Ya ALLAH, andainya telah Engkau takdirkan di sisiMu pada Azali, bahawa kami celaka , sedikit rezeki, terusir dan diharamkan akan kami, maka mohonlah kami agar dipupuskan (apa yang tersurat dalam Azali itu), dengan kemurahanMu Ya ALLAH , mohonlah Engkau tukar pada Azali itu dari kecelakaan mahupun sedikit rezeki, juga yang lainnya itu mohonlah itu ditukar ganti dengan 'bahagia' lagi dengan mendapat rezeki yang akan dipergunakan kepada kebaikan. Sesungguhnya Engkau telah mengatakan sebagaimana yang tercantum dalam kata-kataMu yang hak, di dalam KitabMu  yang diturunkan atas lidah nabiMu yang diutus (Al-Quran yang diturunkan kepada Muhammad) iaitu firmanMu dihapuskan  ALLAH barang yang dikehendakiNya dan ditetapkan dengan keagunganMu pada malam Nisfu Sya'ban yang mulia ini padanya memisahkan tiap-tiap persoalan dan urusan yang tepat dan yang dipastikan,bahawa mohonlah kami Ya ALLAH,agar Engkau singkirkanlah dari kami sebarang bala bencana,yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui, Engkaulah yang Maha Mengetahui dengannya, sesungguhnya  Engkau Maha Mulia dan Maha Pemurah . Moga-moga ya ALLAH mengurniakan  kebahagiaan dan kesejahteraan atas junjungan kami Muhammad, keluaraga dan para sahabat sekalian, dan segala puji adalah tertentu bagi ALLAH ,Tuhan pentadbir sekalian alam." ameen

No comments:

Post a Comment