Sunday 4 March 2012

Teori Maslow- Kenangan Pendaftaran PhD di UTHM - 29Februari, 2012


"Ya Allah bahawasanya waktu duha itu duha-Mu, kecantikan ialah kecantikan-Mu, keindahan itu keindahan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu, dan perlindungan itu perlindungan-Mu. Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah dan jika di atas bumi, keluarkanlah, jika sukar memudahkanlah, jika haram sucikanlah,jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh."


"Ya ALLAH ya tuhanku, niatku untuk menuntut ilmu kerana Mu, moga dikurniakan kesihatan yang baik, keimanan dan ketaqwaan, keberkatan dan kemudahan, kelapangan dan iltizam yang padu, bermafaat dan memanafaatkan ummah , dunia dan akhiratku. Ini adalah jihadku ya ALLAH, moga ianya menjadi suri teladan anak-anak dan generasiku, ameen"- 29 Februari 2012 - UTHM- Terima kasih Tn Hj Sulaiman bin Mohd Yassin dan anak-anak atas redha dan restu mu.

اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم



Dalam usia 'warga emas' masih meneruskan perjuangan menuntut ilmu secara luar kampus. Ijazah Sarjana Muda di USM, Ijazah Sarjana di UPM, PhD di UTHM. Moga terus dipermudahkan, ameen


     Semasa berkursus di IAB Genting Highland, teringat seorang penceramah yang berkongsi teori "Buat dulu dan fikir kemudian". Ayatnya menjadi turning point  dalam hidup cikgu untuk tahun 2012-2016 rupa-rupanya. Betul juga bila fikir-fikirkan mengapalah nak fikirkan isu-isu yang akan mendatang seperti stress dalam usia emas, penyakit yang dihadapi, tugasan di IPG yang tidak pernah selesai dan abis dan lain-lain lagi.Lagi pun budaya belajar secara luar kampus sudah sebati dengan diri cikgu dan keluarga. Sudah menjadi keazaman cikgu yang terkenal sebagai anak yang keras hati dalam keluarga cikgu. Teringat cikgu tahun 1970an tak ramai yang bertudung tetapi cikgu dah menongkah arus semasa di sekolah menengah lagi apabila buat tuntutan kepada seorang pengetua- Sister Stella di Sacred Heart Convent Melaka untuk membenarkan pelajar-pelajar Islam berbaju kurung dan bertudung kepala. Selalu kena ejek dengan masyarakat kampung yang melihat kelainan cikgu. Tapi cikgu ni agaknya memang anak yang keras hati untuk perkara-perkara yang cikgu rasa ada kebaikannya dalam hidup cikgu.

     Ramai juga rakan-rakan yang  mengatakan ,'Buat apalah nak kejar sangat dunia ni, takut suami lari nanti, anak-anak tak kenal lagi kita nanti dan tidak bermasyarakat bila dah sibuk. Lagi pun bukan mudah belajar sambil bekerja ni' .Cikgu senyum sahaja bila mendengar kata-kata rakan-rakan cikgu. Ayat yang berulang dan sinonim sejak dari cikgu berkongsi pandangan hendak belajar secara luar kampus di USM dulu. Cikgu selalu ingatkan pelajar-pelajar cikgu dan anak-anak cikgu,"Mengikut teori Maslow, kemuncak kehendak dalam kehidupan seseorang manusia itu unik dan tidak sama 'self actualization'nya.Jangan samakan diri kita dengan orang lain. Bagi cikgu menuntut ilmu, berada bersama-sama dengan orang yang berilmu, berwacana dengan suami dan anak-anak cikgu tentang ilmu adalah sangat membahagia, menggembirakan, memudakan cikgu. Sejak dari muda sebenarnya 'kegilaan' cikgu sebenarnya berada di 'taman syurga' bersama-sama ilmuan untuk mengutip mutiara ilmu, aplikasi dan manfaatkannya dalam kehidupan. Kalau dikaji dari sudut Islam, pahala yang mengalir hingga ke akhirat jika dimanfaatkan ilmu untuk diri, keluarga, masyarakat dan ummah. Berdakwah dengan menjadikan diri sebagai suri teladan dan contoh yang terbaik.Insya-Allah akan dipermudahkan perjalanan dan kembara menuntut ilmu ini."Rempuh aje", itulah ucapan 'brutal' cikgu kepada diri dan anak-anak jika mereka mengadu tentang kesukaran yang mereka hadapi dan lalui.

     Moga jangan ada sekelumit pun perasaan ujub, riak dan takabur dalam menimba ilmu ini. Kadang-kadang nak marah juga dengan rakan-rakan pensyarah yang sangat sombong dengan ilmu yang mereka ada. Selalu cikgu berkata kepada rakan-rakan pensyarah yang berkongsi masalah mereka apabila berurusan dengan insan-insan yang sombong ini. Mereka adalah dalam kategori 'ego orang berilmu'. Ilmu ada haknya dan akan ditanya diakhirat kelak.Apa-apa pun pergilah kepada hakikat kehidupan. 

      Cikgu ingatkan kawan-kawan yang bersama-sama belajar ini, "Relaks, jangan tertekan, belajar dengan santai dan hayatinya. Prof Dr Sulaiman Yamin dah menasihatkan kita dalam taklimatnya untuk berjaya tak payah jadi genius, apa yang perlu adalah komitmen dan keazaman. Belajar merupakan ibadah. Perbetulkan niat dan dapat pahala lagi". 




Cadangan kajian : Keberkesanan Modul LDK BIG -'Sentuhan Insaniah' membina Intrapersonal dan Interpersonal Guru-Guru Pelatih KPLI/DPLI Zon Selatan



LDK dari jiwa akan jatuh ke jiwa juga.

Mesyuarat di IAB Genting yang menjadi 'turning point'





Tn Hj Sulaiman bin Mohd Yassin: Terima kasih  abang atas kebenaran, keredhaan dan sokongan
Nur 'Abidah & Wan Hasaharizan: Mak akan menjadi 'makwa'/grandma yang memberi contoh kepada cucu-cucunya. Jaga kesihatan, pemakanan, ibadah,  mengaji, zikir dan selawat yang berterusan untuk melalui proses kemenjadian seorang ibu. Moga memperolehi generasi yang soleh/solehah,ameen
Angah Abdul Hafiz: Teruskan budaya menuntut ilmu dan buktikan 'competency' angah dalam bidang engineering yang angah sangat cintai, Moga memperolehi keberkatan, ameen
Nur 'Atiqah: Ingat janji kita bersama, 'Moga dipermudahkan dan diberkati perjuangan kita bersama, jadi doktor beriman dan beramal soleh ,ameen"
Abdul Hakim: Ingat apa yang lecturer Abd Hakim pesan,"Dalam usia muda teruskan Ijazah->Master->Ph D Moga Abd Hakim terus dikurniakan kecemerlangan dan kemudahan,ameen"
Kembar Nur 'Aqilah & Nur 'Amirah: Tawan menara gading dalam jurusan yang adik minati, ameen. Anak kembar  mak ayah yang sangat banyak membantu mak ayah. "Moga diberkati dan dirahmati,ameen"
"Moga kita menjadi keluarga yang cintakan ilmu dan kecemerlangan dunia dan akhirat serta terus dilimpahi dengan kasih sayang  dan rahmat Illahi, ameen

2 comments:

  1. ALHAMDULILLAH, terima kasih. Penulisan ini untuk motivasi diri, anak-anak, para pelajar dan pembaca saya

    ReplyDelete